Rempah ratus ini boleh membantu menurunkan kadar tekanan darah anda

Kebanyakan rumah pasti ada rempah ratus ini di dapur masing-masing. Ada yang dicampurkan dalam makanan ataupun minuman. Namun, tidak ramai yang mengetahui khasiat sebenar yang dimiliki oleh rempah ratus ini, terutamanya yang boleh membantu menurunkan kadar tekanan darah anda.

Banyak sebenarnya rempah ratus yang dipercayai boleh menurunkan kadar tekanan darah, tapi saya hanya fokuskan pada beberapa sahaja yang sesuai dengan rakyat Malaysia dan pasti ada disetiap dapur rumah!

Basil

Di negara Malaysia ia dikenali dengan nama Selasih.Di Indonesia ia disebut daun Kemangi dan di Barat ia dinamakan Basil.Apa pun Selasih, Kemangi dan Basil berasal dari rumpun yang sama, iaitu Lamiaceace. Basil ada banyak jenis, seperti Holy Basil, Thai Basil, Lemon Basil (Kemangi), Sweet Basil dan lain-lain lagi.

spicely-organic-basil-PI_grande

Di barat, basil digunakan dalam sos spaghetti dan sos pizza. Di negara kita, kebanyakan orang gemar mengambil selasih sebagai ulam, manakala bagi sebahagian masyarakat bugis menjadikannya sebagai sabagai bahan dalam masakan sayur bening yang dicampur dengan bayam, terung dan kacang panjang.

Basil mengandungi sifat antioksida dan anti keradangan yang membantu untuk otot berehat. Dan ianya juga menstabilkan kadar tekanan darah pada seseorang.

Cinnamon

Ada 2 jenis cinnamon atau kayu manis dalam pasaran, iaitu

  • ceylon cinnamon
  • cassia cinnamon

Ceylon cinnamon juga dikenali dengan “True” cinnamon, manakala cassia dipanggil dengan “Fake” cinnamon. Di Malaysia, kita selalu menggunakan jenis cassia cinnamon dalam masakan. Ceylon cinnamon ini lebih mahal harganya. Anda boleh rujuk laman ini untuk mengetahui perbezaan antara kedua-dua jenis cinnamon.

https://blog.paleohacks.com/ceylon-cinnamon/#

Cinnamon sticks and powder vector collection

Ceylon cinnamon ini sebenarnya mudah untuk didapati di Malaysia, terutama di kedai-kedai organik. Ataupun boleh dibeli melalui laman Lazada, dan harganya pula serendah RM15 dalam bentuk serbuk 100g.

Antara khasiat cinnamon adalah mampu untuk membantu menstabilkan tekanan darah dan juga amat bagus untuk menurunkan kadar gula dalam darah.

Cardamom

Atau dalam bahasa Malaysia, dipanggil dengan nama Buah Pelaga. Tumbuhan ini dipercayai berasal daripada kawasan hutan ropika di Malaysia, Indonesia, Sri Lanka dan Selatan India sebelum di komersialkan. Buah pelaga merupakan komponen penting dalam menyediakan serbuk kari yang sangat di minati oleh masyarakat kita di Malaysia dan yang sangat penting di India dan Sri Lanka. Bahan buah pelaga dijadikan produk minuman di kawasan negara Arab dan dijadikan perisa untuk biskut di Eropah.

a099d05db270513b325e27123a9934bf

Kajian menunjukkan bahawa pengambilan buah pelaga secara berterusan dalam beberapa bulan mampu untuk menurunkan kadar tekanan darah seseorang. Jadi, bila masak kari, jangan lupa campurkan sedikit buah pelaga, ok!

Bawang putih

Bawang putih mengandung antioksida dan juga allicin. Kedua bahan ini memiliki kemampuan untuk menurunkan tekanan darah tinggi dengan melancarkan sistem peredaran darah dan juga menyihatkan arteri.

ed6e964734726702d642c6a54d5e46f8

Apa itu Allicin? Allicin adalah sejenis sebatian sulfur paling aktif yang terhasil apabila bawang putih mentah diketuk, dipotong ataupun dikunyak. Allicin inilah nanti yang akan berfungsi sebagai antibiotik dan antifungal yang hebat untuk menghalang jangkitan kuman dan kulat. Tetapi, Allicin ini sifatnya tidak stabil, dan mudah berubah bentuk lagi-lagi kalau cara penyediaan bawang putih itu tidak sesuai.

Allicin mudah termusnah oleh haba, jadi perlunya dimakan mentah bawang putih itu untuk mendapatkan khasiat Allicin tersebut.

Dapat sesuatu hari ini? Kepada yang mengalami tekanan darah tinggi, bolehlah cuba selongkar dapur rumah masing-masing, dan amalkan salah atau atau mana-mana yang difikirkan sesuai untuk membantu menurunkan kadar tekanan darah anda.

Atau, anda boleh cuba dapatkan Jus PhytaX keluaran Eskayvie. PhytaX merupakan formulasi unik gabungan kuasa nutrien & antioksidan semulajadi TERKUAT yang terbukti melalui ratusan testimonial bagi menurunkan kadar tekanan darah. Hanya 2 sudu besar 1 atau 2 kali sehari sebelum makan.

phytax_1

Hubungi kami segera untuk dapatkan Jus PhytaX ini.

http://www.wasap.my/60196351227/PhytaxEskayvie

Leave a comment

Design a site like this with WordPress.com
Get started